Servië, Roemenië en eerste stu Bulgarije - Reisverslag uit Pleven, Bulgarije van Jennie en Wim Engelenburg - WaarBenJij.nu Servië, Roemenië en eerste stu Bulgarije - Reisverslag uit Pleven, Bulgarije van Jennie en Wim Engelenburg - WaarBenJij.nu

Servië, Roemenië en eerste stu Bulgarije

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Jennie en Wim

24 Mei 2011 | Bulgarije, Pleven

Servië, Roemenië en eerste stuk Bulgarije

Het volgende hoofdstuk van onze reis. Tijdens onze rust dag ook nog het een en ander gedaan, onder anderen zijn we even naar de kapper geweest, een Servische kapper is efficiënt en ook nog goedkoop, met 5 euro waren we samen weer helemaal toppie geknipt. Daarna een hamburger voor 1,50 (samen wel te vertaan) en een koffie ook voor een paar centen en we konden weer een dagje dorp verkennen:). Het laatste stuk van Servië was prachtig, mooie weg, fantastische uitzichten op de Donau af en toe een “heuveltje” van 10% maar ook goed te doen, de Donau is hier op zijn smalst (150 meter) naar is hier ook de diepste rivier van de wereld (72 meter). Dat komt hoofdzakelijk door de dam die ze er in hebben gebouwd en dat betekende voor de dorpjes dat ze allemaal onderwater kwamen te staan. Die hebben ze dus maar een meter of 30 hoger opnieuw gebouwd, zo simpel is dat hier. We genieten na onze rustdag in Milanovac, prachtige omgeving Ik denk dat de foto’s alles vertelen die niet met woorden te omschrijven zijn. We hadden de boodschap al mee gekregen van Remco en Petra dat hoe verder we kwamen hoe oostelijker (verder) het overging komen. Dat hebben we de afgelopen dagen gemerkt!!
Nou moet wij eerlijk bekennen dat wij een beetje een onbehagelijk gevoel hadden om de volgende stap te maken, Roemenië en daarna Bulgarije. Dat is misschien ook wel een beetje onze eigen fout omdat wij ons daar ook niet zo in hadden verdiept en er de afgelopen dagen toch wel berichten kwamen die ons tot na denken stemden. Waar kunnen we overnachten hoe gaat het met de zigeuners (Roma), dus tijdens de rustdag toch maar wat tijd besteed aan de planning en informatie verzameld. Bij de grens kregen we direct de eerste verrassing, een agressieve hond beet zich vast in Jen haar fietstas voor dat ik mijn honden dazzer in de aanslag kon hebben. Maar na even te hebben meegelift liet hij toch weer los en beet zich direct weer vast in zo’n rubberen stootstrip van een auto om daar het volgende stuk weer meegesleurd te worden. Nou hadden we al wel met wat honden te maken gehad maar dit was toch wel een echt geval van agressie!! Bij het stukje van 13 km naar het centrum van Drobetas-Türnu Severin werden we toch zeker een keer of 10 door dit soort honden belaagd, maar toen had ik natuurlijk wel mijn dazzer in de aanslag en dat werkte uitstekend, even op het knopje drukken en weg honden. Natuurlijk moest Jen wel steeds eerst dekking zoeken Drobeta-Türnu Severin door aan de veilig kant te gaan rijden. Dus ontspannen fietsen was er even niet bij. We hadden in ons Donauradweg boekje gelezen dat er in het Continental Hotel er een toeristen informatie zat, dus na dat onbehagelijke gevoel eerst daar maar eens heen om extra informatie op te doen. Daar aangekomen bleek dat allang niet meer te bestaan en we werden keurig naar een infodesk verwezen waar we wel alle informatie kregen die we nodig hadden, niet veel maar voor de volgende dag genoeg. Nu we toch bij een hotel waren maar eens even naar de prijzen van het Continentel gevraagd, met als resultaat dat we 10 minuten laten met fiets en al over de blauwe loper (hadden niet eens rood) de lobby van het hotel in kwamen en we onze fietsen mochten stallen tegen de antieke kasten in de stilte ruimte van het hotel. Nou moet ik wel zeggen dat de normale standaard van de Continental hotels al een jaar of 30 in de prullenbak waren beland, maar leuke foto’s geeft het wel.
We wisten dat we de volgende dag een flinke uitdaging moesten aangaan, de volgende overnachtmogelijkheid was over 135 km, terwijl we normaal rond de 70 doen met een uitschieter naar net 100 km, dus de volgende dag vroeg uit de veren en om 8 uur (locale tijd, we zijn ook de eerste tijdszone door) op de fiets. Het eerste stuk liep nog wel goed, maar algauw werd de weg wat slechter en de armoede groter. De eerste paard en wagen kwam langs en dat werden er meer en meer. De eerste ezelskar en ossenkar kwam in beeld, schaapsherders langs de weg en uiteindelijk ook veel (hele) oude vrouwtjes die een stuk of 10 ganzen aan het hoeden waren. We kwamen echt in een tijd van zeker 70 jaar terug in Nederland, autos kwamen af en toe nog langs. Heel apart om daar door te rijden. Honden kwamen we ook nog wel tegen, maar die hadden weinig interesse, maar de mensen daar en tegen des te meer. Voor ons was de omgeving en het hele decor een “attractie”, maar wij waren zelf ook de attractie van de dag. Af en toe hadden we het idee dat de mensen het volgende dorp waarschuwden dat we er aan kwamen. Overal zaten mensen langs de weg (men leeft natuurlijk buiten) en ik was alleen maar druk met het uitdelen van “high fives” aan de jongens van tussen de 5 en 12 jaar, terwijl Jen constant aan het zwaaien was en vrolijk “ciao” en “bonjour” aan het terug roepen was. Foto’s hebben we hier helaas veel niet van, we vonden het wat gênant om daar met een camera te gaan staan klikken. Uiteindelijk na iets eerder dan verwacht, plotseling een uitmuntend hotelletje langs de weg (toch nog 115 km gefietst) en ongelofelijk, met een luxe zwembad in de tuin, palmbommen en ga zo maar door. Onderweg was ons trouwens door een zigeuner vrouwtje (ja,ja, met goede tanden en wat overgewicht was wij ondertussen kwijt zijn) een kamer aangeboden zag er redelijk uit en wassen was ook geen probleem, ze wilde wel een badje uit haar “winkeltje“ en dan konden we in de keuken van het winkeltje lekker badderen. En dat alles voor de zeer schappelijke prijs van 50 Euro. Dat koopje hebben we maar afgeslagen, het hotel er voor en er na was nog goedkoper en had toch iets meer faciliteiten. Dus je begint de dag in het Continetal op de blauwe loper met fiets en al en eindigt in een palmen tuin (niet gebruikt trouwens), maar daar tussenin een stukje oud Roemenië wat voor ons onvoorstelbaar is. Bij het ontbijt gaven we de juffrouw een klein fooitje, en dat werd direct beloond met een koud flesje water voor onderweg, 3 koffiemelk kuipjes en heel veel bedankjes, echt vriendelijke mensen die Roemenen. Een hele speciale dag.
Voor de volgende dag moesten we en beslissing nemen, er zou de eerst volgende 180 km weer geen overnachtingsmogelijkheid zijn aan de Roemeense kant, dus of heeeel flink doortrappen, treinen of even aan de Bulgaarse kant kijken hoe dat is. Dus, je raad het al, bij Vidin de oversteek gemaakt naar Bulgarije. Nou stond er op de kaart dat daar een brug was, maar dat was dus niet zo, op de pont, heel krap tussen de vrachtwagens, met tegen strijdige instructie van het personeel de overgestoken en na een kort dagje bij een Bulgaar die goed Duits sprak overnacht. We moesten even sfeer proeven aan deze kant van de Donau, even kijken hoe het daar was voor we een volgende dag in zouden gaan. Na een avondje in het park te hebben gelopen en daar heerlijk te hebben gegeten, besloten aan de Bulgaarse kant verder te gaan. De volgende dag was een eerlijk ontspannen dag door heuvelachtig en bos rijk gebied. Het verkeer rustig, de paar auto’s die langs kwamen reden heel voorzichtig om ons heen, men hield echt met ons rekening. Ik heb trouwens nog niet verteld dat we door volop bloeiende seringen bossen rijden, dat ruikt lekker en overal langs de weg zijn beienimkers met echt honderden beienkorven. Even nog een Bulgaarse “afwijking”. Toen ik vroeg of ik de fiesten veilig kon stallen werd er heel vriendelijk en met een glimlach “nee”geschut. Dat klopte niet, het gezicht en de afwijzing kwamen niet overeen, dus maar even afwachten. Wat blijkt Bulgaren schudden hun hoofd als ze ja bedoelen, dat is echt wennen. Bestel je wat op het terras krijg je onherroepelijk een, voor ons, nee terwijl 5 minuten later alles op tafel staat. De eerste volle dag in Bulgarije ging heerlijk en overnacht in Lom. Prachtig hotelletje en we vielen natuurlijk weer met onze neus in de boter. In het dorp was het een drukte van je welste, de eind examens moesten worden gevierd overal feesten en optochten en heel veel mensen op straat. Ook daar spreken de foto’s boekdelen. Op zaterdag Lom uit gereden en even de weg gevraagd, wat direct betekende dat er een auto voor ons uit bleef rijden met zijn alarmlichten aan en al het overige verkeer ophield om ons zo de goede weg te wijzen. Was even door trappen want er zaten ook een paar bruggen in, maar dat ging allemaal uitstekend. Even de duim omhoog waar we zelf verder konden en natuurlijk direct een klim van een km of 3 en we hadden onze tong al op onze knieën hangen, het was trouwens maar 29 graden dus boven toch maar even een colaatje op het terras gepakt om even af te koelen. Na een mooie rit van 70 km uiteindelijk in het paradijs ingecheckt, zo hete dat hotel. Alleen had Jen geen warm water, ze moest wel afkoelen, maar zo vond ze het toch geen paradijs waardig, maar goed, ze was weer fris en bij mij werkte uiteindelijk het uitstekend. We hebben nu een planning gemaakt en gaan de volgende 8 dagen verder in Bulgarije, we hopen volgend weekend de grens van Turkije over te steken en misschien nog en puntje Griekenland mee te pikken. We zitten nu op 3280 km en hebben 6050 hoogte meters gemaakt.

Tot de volgende keer.

Jen en Wim

• 24 Mei 2011 - 11:02

Tessa Wagensveld:

Wat een avontuur!
    Veel plezier en succes nog.

Groetjes,
    Tessa

• 24 Mei 2011 - 11:25

Claud:

WOW wat een foto's, wat een avontuur!!!
    En wat zien jullie er goed uit! Rem en ik gaan van de week even kijken naar tickets!
    Dikke kus

• 24 Mei 2011 - 13:27

Marije:

Euh ff zonder dollen, hoe bestel je iets te eten in zo'n land?!?! Die kaart valt op geen enkele manier te ontcijferen. Ik vond (naar de verhalen) Roemenië niet al te leuk en ben blij dat jullie naar Bulgarije zijn vertrokken. Veel plezier!

• 24 Mei 2011 - 17:32

Oma, Rita En Arie:

Wij zijn hier met riet en ome arie. We hebben fotos gekeken en we gaan macaraonie eten. Met ons gaat het goed. Leuk van die prachtige fotos. Arie is ook hier en we zijn gezellig met zn vijven. Claudia is lekker aan het koken. Groetjes van Arie, riet en Oma en jullie heel veel plezier.

• 24 Mei 2011 - 19:15

Ruud:

je maakt wat mee zo onderweg, keurig geknipt, eindexamenfeessie en net niet geschoren door een zigeuner.
    Zo langzamerhand zijn jullie een levend uithangbord van de weight watchers.
    Jongens, jullie hebben het prima naar jullie zin en dat is goed om te lezen.
    Compliment voor dit boeiende verhaal en kijk nu al uit naar het volgende hoofdstuk,

Geniet ervan en denk vooral niet aan mij.

Groet en dikke kus

• 24 Mei 2011 - 21:09

Gert:

Hoi wereldfietsers,

prachtig verhaal,schitterende foto's.Internationaal naar de kapper,dat spreekt mij natuurlijk wel aan,voor die prijs ben ik nog nooit geknipt!Respekt voor 115 km per dag met bagage!Maar verstandig niet te gaan voor 180 km,'t is en blijft toch wel een sabattical he.
    Aparte belevenis zo 70 jaar terug,ben benieuw of verder op de teller nog verder terug gaat.
    Mooi dat de dazzer goed werkt in nood situaties met honden,anders moet je de hele tijd worsten mee zeulen om op kritische momenten mee te strooien.
    Groeten Gert

• 25 Mei 2011 - 12:02

Joost:

Wat een topverhaal!

Het lijkt me dat jullie in je hele leven nog niet zoveel hebben meegemaakt en gezien als tijdens dit avontuur! Erg leuk hoe jullie de hele reis bijhouden.. Wim, je roeping gemist als schrijfer? ;)

Heel veel plezier en succes met het vervolg van de reis.

Groetjes,
    Joost

• 25 Mei 2011 - 18:07

Paul:

Hoi Jen en Wim,

Alweer een pracht verhaal. Het moet wel raar zijn om mee te maken hoe de mensen daar leven. Ten slotte zijn we hier wel wat anders gewend. Aan de andere kant voel je dan ook Koning te rijk dat je zo'n fietstocht kan maken. Het is maar goed dat de bewuste hond de fietstas als prooi nam in plaats van jullie kuiten. Blijf lekker genieten van jullie mooie avontuur. groetjes Paul.

• 25 Mei 2011 - 20:27

Choi:

Al 2000 km! Wow
    Heel veel fietsplezier!

Groetjes Choi

• 25 Mei 2011 - 22:14

Wil:

Wim wat kan jij leuk schrijven zeg,het is elke week een verademing om jullie verhaal te gaan lezen,ik reis echt met jullie mee.ik ben deze reis erg laat om het te lezen,ja want ik had het erg druk met leuke en minder leuke dingen doen.
    Maar luitjes wat een goed verhaal weer en vooral leuke foto's vooral in het interconti hotel.zo te zien was het beslist geen vergane glorie,maar jij wim kan dat natuurlijk goed invullen,want je komt regelmatig in een hotel voor je werk natuurlijk.verder zien jullie er goed uit en last van overgewicht zullen jullie niet krijgen,maar jongens alle gekheid op een stokje,deze reis zullen ullie niet snel vergeten,want saai is een geheel ander woord,dus snel verder fietsen,zodat jullie weer een verhaal voor iedereen hebben,tot volgende week,
    Wil.

• 27 Mei 2011 - 19:30

Ton Haanen:

Hallo Jennie en Wim.

Ik ben een van die 4 mannetje's die jullie getroffen hebben op de dijk bij Venlo.
    Het was nog in het begin van jullie geweldige tocht en ik weet nog ,dat het die dag erg fris was.
    Jennie heeft het mailadres achter gelaten en zo kan ik jullie tocht mooi volgen.
    voor mij zijn jullie twee echte kanjers,want uit ervaring weet ik dat elke dag anders is en zeker op zo'n grote tocht moet je een ijzer sterk moraal hebben om maar weer elke dag je boeltje bij elkaar te rapen om in weer en wind je kilometerjes af te leggen.Toj-Toj.
    Ik blijf jullie volgen en wens jullie heel veel sterkte en Sukses. Groet Ton.

• 27 Mei 2011 - 22:51

Theo:

Ha Wim en Jennie,
    Wat zijn jullie al ver gekomen op jullie reis naar het verre Azië. Ik moet bij het lezen van jullie zeer lezenswaardige verslagen vaak denken aan onze reis (in 1990) met de auto naar centraal Turkije. Op die reis zagen we ook de omgeving, de mensen, de welvaart veranderen naarmate we verder oostelijk kwamen. We hadden ons daar wel op voorbereid, maar kwamen toch voor verrassingen te staan. Joegoslavië was toen nog een socialistische republiek, ongedeeld onder leiding van de machtige Milosevic, waarvan de foto's soms levensgroot in openbare gebouwen hingen. Wij hebben de weg door Griekenland genomen, waar jullie voor Bulgarije hebben gekozen. We hadden verwacht van het relatief rijke Griekenland in het arme Turkije te komen. Het tegendeel was waar. Op het Griekse platteland passeerden we oude, gebogen vrouwtjes met op hun rug takkenbossen, brandhout! En in Turkije kwamen we binnen in een volledig gemechaniseerd, rijk landbouwgebied vol bedrijvigheid. Maar jullie moeten nog in Turkije komen. Je zult daar ongetwijfeld kennismaken met de geweldige gastvrijheid die dat land te bieden heeft.
    Leuk om te lezen hoe jullie de weg gewezen wordt door mensen in een auto met de alarmlichten aan. Ook dat hebben wij toen onderweg mee mogen maken.
    Een geweldige reis was dat toen voor ons; bij elkaar zo'n 10.000 km in een paar weken tijd. Maar het zinkt volledig in het niet bij jullie onderneming. Geweldig wat je allemaal aan indrukken en ervaringen meekrijgt! Wat zullen jullie bij thuiskomst veel te vertellen hebben; onuitputtelijke verhalen, ongetwijfeld. Ik zie er nu al naar uit, maar zal nog even geduld moeten hebben, want jullie trekken verder naar het oosten. Het ga jullie goed! Wij volgen jullie op de voet. Groeten, ook van Marianne en Nikki.

• 28 Mei 2011 - 10:48

Annemieke:

Even 'n kort berichtje van mij. Ik zit momenteel te lunchen in Orjahova en heb na 'n dag of 8 weer even internet. Leuk jullie verslag te lezen. Het is nu 28 mei. Misschien blijf ik hier vannacht. In Silistre verlaat ik de Donauweg en ga dan richting Varna in Turkije. Sorry voor dit korte bericht, maar ik wil m'n site gaan bijwerken. Heel veel plezier en liefs van mij. Annemieke

• 30 Mei 2011 - 08:16

Martin:

Het wordt steeds leuker en natuurlijk ook spannender, om deze verslagen te lezen,
    Ook leuk dat er reactie komt van mensen die jullie onderweg tegen gekomen zijn, b.v. Ton en Annemieke, het is net of jullie met een heel peleton volgers deze reis maken, en door de verslagen van jullie worden we er steeds meer bij betrokken,
    De foto's zijn weer super mooi.
    Ga zo voort en ik zeg alweer
    GENIET er van,
    Maar het is te zien dat, dat wel gebeurd
    En het RESPECT voor jullie, wordt steeds groter

• 30 Mei 2011 - 15:35

Rita:

het is maandag 30 mei half 6 en nog geen nieuwe bericht.is er iets looooos!!! of heeft de schrijver geen inspiratie meer!

• 30 Mei 2011 - 21:27

Robbie:

Toppie jullie hoor, ik denk dat ik er maar achteraan ga fietsen, haal ik jullie in Iran wel in...haha. Bij jullie ook zo warm vandaag (nu: ma 30.05.2011 16.31uur en 04 seconden...o5...06...07...enz.) is het hier wel tot 30 graden farenheidn nee hoor grappie, het is celcius en ik ben zelfs nu al een beetje verbrand. Nou het ga jullie goed (zo te zien en horen wel, toch!!)en tot schrijfs. Oh ja , ook nog de groeten van Rohana. Rob. (je weet wel van m.veld) ps.: (uit de keuken)

• 31 Mei 2011 - 14:30

Jolanda/Henk:

Tjonge, wat een avondtuur. Heerlijk al die verhalen te lezen.
    Ik weet niet wanneer jullie in Turkye aankomen, maar vanaf 4 juni zitten wij daar ook. In het plaatjes Side t/m 17 juni. Wij wensen jullie nog veel fiets genot. Wij gaan nu heerlijk genieten van onze vakantie. Veel liefs uit Harderwijk. Tot gauw maar weer. XXX

• 31 Mei 2011 - 17:48

Laurens Slob:

hee Wim en Jennie,

dit is eigenlijk pas de eerste keer dat ik op jullie site kom. erg jammer want ik heb net jullie reisverslagen gelezen en het is zo te horen allemaal erg leuk en mooi! ik ga de site zeker in de gaten houden. veel succes nog met de reis!